FILMSKA GLAZBA I FESTIVALI

Filmska je glazba, aktivno postojeći od kraja 20-ih godina prošlog stoljeća, jedna od najmlađih umjetnosti. Naspram slikarstva, književnosti ili glazbe općenito, praktički tek u povojima. Pa ipak, tijekom zadnjih stotinu godina upravo je filmska glazba jedna od najzaslužnijih za evoluciju glazbe i korjenite promjene koje su se događale u aspektu eksperimentiranja i razvoju čitave palete različitosti stilova.

Od prve ikad skladane glazbe za neki film uopće, a riječ je o L’Assassinat du duc de Guise (Atentat na Vojvodu od Guisea) iz 1908. skladatelja Camillea de Saint-Saënsa, od spektakularne, vagnerovske glazbe Maxa Steinera za King Kong iz 1933, pa preko zlatnog doba Hollywoda, psihodeličnih 70-ih, elektronskih 80-ih, do moderne filmske glazbe koja je krenula s 90-ima, ustoličenjem skladatelja kao što su Thomas Newman, Hans Zimmer, James Horner, James Newton Howard, Danny Elfman i ostali, zajedno uz već – blago rečeno – afirmirane legende Johna Williamsa, Ennija Morriconea, Jerryja Godmsmitha, Johna Barryja ili Elmera Bernsteina.

Malo koji element filma ili umjetnosti općenito doživljava tako silovit uzlet kao filmska glazba, kako u samoj industriji, tako i među publikom. Ipak, o njoj se u svjetskim razmjerima još uvijek govori premalo. Ona je i dalje relativna nepoznanica širem krugu ljudi. Većina je i dalje doživljava kao tek sporedni element nekog filma, koji, pak, bez glazbe – gotovo da i ne može opstati. Gotovo nitko ne zna ni da je filmska glazba jedina koja će u budućnosti moći održavati smisao postojanja velikih simfonijskih orkestara i zborova.

Imajući to sve u vidu, prije otprilike jednog desetljeća došlo je do pokretanja festivala filmske glazbe, na europskoj i svjetskoj razini. Do danas ih se oformilo i opstalo šest. Naspram nekoliko tisuća filmskih festivala, šest onih filmske glazbe čini se kao mizerna brojka. Pa ipak, tih je šest festivala u posljednjih deset godina za filmsku glazbu učinilo značajno više nego svi svjetski filmski festivali unatrag stotinu godina.

Jedan od tih šest (koji su inače raspoređeni po Španjolskoj, Belgiji, Poljskoj i Austriji) održava se upravo u Hrvatskoj, i to u Puli, filmskoj prijestolnici ovog dijela Europe. Pokrenut 2013. godine u pitoresknom Samoboru, rodnom gradu organizatora i umjetničkog ravnatelja Ozrena K. Glasera, International Sound & Film Music Festival (ISFMF) je svake godine rastao i evoluirao u svjetski prepoznat događaj koji je postao must-be mjesto za sve eminentne ličnosti iz svijeta industrije filma te filmske glazbe i zvuka. Festival su tako proteklih godina pohodili trostruki oskarovac, dizajner zvuka  Michael Minkler, skladatelj i glazbenik Kyle Eastwood, sin legendarnog Clinta Eastwooda, skladatelj Jean-Michel Bernard (čest suradnik Martina Scorsesea i Raya Charlesa), producent Robert Townson (čelnik Varese Sarabande, najveće izdavačke kuće za filmsku glazbu na svijetu) i mnogi drugi.

 

 

Piše: Ozren K. Glaser, skladatelj filmske i kazališne glazbe. Od većih projekata radio je kao izvršni savjetnik za glazbu na filmu “The Reader” za kojeg je Kate Winslet dobila Oscara za najbolju žensku ulogu, koordinator produkcije na južnoafričkom filmu “U-Carmen eKhayelitsha” koji je dobio Zlatnog medvjeda za najbolji film na filmskom festivalu u Berlinu te kao skladatelj na brojnim predstavama u zagrebačkom HNK-u, ITD-u, Trešnji i drugim kazališnim kućama i filmovima.

 

Other themes from same category

IGRA PRIJESTOLJA: FENOMEN OSCARA